*

Päijänteen, Humberin ja Havelin rantojen väliltä Aiheita Suomesta, Kanadasta ja Saksasta.

Kaikki blogit puheenaiheesta Asiakaspalvelu

Minne menet, VR?

Monelle suomaliselle ei todellakaan liene aiheena uusi  valtion rautatieaseman asiakaspalvelu eikä sen kehittämistarpeet. Tuon kuitenkin oman näkökulmani lisää soppaan ja kerron esimerkin yhdestä tilanteesta, jonka tässä eräänä lokakuun alun pyhäpäivänä koin. Monilla voi olla vertaiskokemuksia ja tuon tässä myös kirjoituksellani vertaistukea ja terapiaa.

Julkinen palaute Sanoma Oy:lle ja Postille

Peruin juuri Aku Ankka –lehden tilauksen ja se on iso juttu. Lehti tilattiin meille jo ennen ensimmäisen lapsen syntymää ja se on tullut meille katkeamatta myös ulkomailla asumisen ajan. Kaikki kuitenkin muuttui tämän vuoden alussa. Olen vihainen ja turhautunut ja koska Sanoma-konserni on poistanut nettisivuiltaan palautteenantomahdollisuuden, annan palautteen nyt julkisesti.

Kadonnutta työllistymissuunnitelmaa etsimässä

Olen ollut elokuusta 2016 asti palkkatuella, kuusi tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Olen saanut tältä ajalta noin 1200 euroa palkkaa kuussa ja Kelalta vielä 200 euroa työmarkkinatukea päälle. Hieman yllättäen tämä työmarkkinatuki kuitenkin keskeytyi tammikuun lopussa, jolloin minulle ilmoitettiin ettei oikeutta tähän tukeen enää ole.

Ihmisen ja hänen aikansa kunnioittamisesta

 

Suomalainen palvelu – ainakin itselleni tämä sanapari antaa melko ristiriitaisen mielikuvan. Pienyrittäjät palvelun usein hallitsevat, mutta suurissa organisaatioissa tilanne rupeaa helposti lipsumaan. Puhumattakaan julkisin varoin rahoitetuista organisaatioista, joissa prosessia optimoidaan asiakkaan kustannuksella. Seuraavassa esimerkki:

Lapseni sairastaa diabetestä. Taudin hoito vaatii jatkuvaa lapsen verensokerin sekä syömisten ja liikumisen määrän tarkkailua. Tämän lisäksi hoitosuhteemme HUSiin vaatii moninaisia toimenpiteitä.

Oletko katteettomasti ylimielinen?

Katteeton ylimielisyys

Suomi ja suomalaiset on jännä paikka ja kansa. Olemme maailman parhaita liki kaikessa ja pärjäämme sairaan hyvin – johan sen nyt kaikki tutkimuksetkin todistavat. Sattuuhan sitä tietty hyvällekin pieniä virheitä: metroa ei ehkä osata rakentaa, firmoja ei saada menestymään eikä työttömyyttä hoidettua. Mutta nää on varmaan asioita, jotka ei suju muuallakaan, sillä muutenhan mekin osattaisiin ne.

Tuntuuko alun ajatuskuvio yhtään tutulle?

Onnibussien ahtaus oireilee: Matka katkesi jo ovella.

Onnibusseissa istuintila on niukka. Ihan siksi olin hankkinut mini-Rimowan, joka ehti toimia samalla kätevänä kirjoitusalustana pitkälti toisella kymmenellä matkalla. Kunnes matka katkesi.

19.9 sisämaan kaupungissa Onnibussin ovimiehet nimittäin ilmoittivat, että laukun on mentävä ruumaan tai kuljetus ei toteudu. Valitsin jälkimmäisen ja vaihdoin viereiseltä laiturilta lähtevään Savonlinjaan. En suostunut ruumavaihtoehtoon laukun sisällön takia.

Apteekissa ei ole kiire - vielä

Oletteko huomanneet, että meillä on vielä yksi kaupanala, jossa henkilökunnalla on aikaa seistä jouten? Kun kaikkialla muualla myyntitöissä, marketeissa, lähikaupoissa, tavarataloissa, huoltoasemilla ja ravintoloissa henkilökunta uurastaa liukuhihnalla montaa samanaikaista tehtävää tehden, apteekeissa vielä seisotaan odottamassa asiakasta.

Suomalaisviranomaisten asiakaskäyttäytyminen ei vastaa enää muuta Eurooppaa

Poliisin ulkomaalaisvalvontaan liittyvä tapaus viime viikonloppuna nosti esiin tärkeän suomalaiseen viranomaistoimintaan liittyvän asian. Voiko poliisi suorittaa ulkomaalaisvalvontaa niin, ettei samalla syyllistytä etniseen profilointiin tai summittaiseen teemavalvontaan eikä valvonta myöskään perustu valvonnan kohteeksi joutuvien henkilöiden ulkonäköön ja olemukseen? Onko Suomessa virkatehtävien hoidon toimintatavat enää ajanmukaiset ja onko asiakkaiden kanssa tekemisiin joutuvilla virkamiehillä riittävät sosiaaliset taidot?

Suomalaisten asiakaspalvelijoiden palvelutaso. Onko sitä?

Menin prismaan ostamaan savusilakoita, ei ollut muuta asiaa.

Kävelin koko valtavan rakennukse päästä päähän palvelutiskille ja siinä ne olivat, kullanväriset himotut herkut makasivat siinä tiskillä vierivieressä. Vesi herahti kielelle, mutta myyjä sanoi kylmän viileesti ettei tipu nyt, apteekki meni justiinsa kiinni, eikä ole lupa myydä tiskistä virka-ajan ulkopuolella.

Polkeeko kusti?

Kun kuulin Postin uusista aluevaltauksista, nurmikon leikkuusta ja vanhusten kotipalveluista, ajattelin, että onhan tässä synergioita. Minua ei stressaa lainkaan se, kuka leikkaa naapurin nurmikkoa. 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä