*

Päijänteen, Humberin ja Havelin rantojen väliltä Aiheita Suomesta, Kanadasta ja Saksasta.

Vuokralentoemäntien kyydissä Finnairilla

Pari vuotta sitten Finnair  ulkoisti  Hongkongin ja Singaporen reittien matkustamotyöt. Suomalaisten tilalle  tuli matalapalkkaisia paikallisia, norjalaisen firman kautta.  Finnairin "konseptia" kyllä  toteutetaan, mutta palvelukulttuuri putosi jonnekin. Turistiluokassa  matkustajan kontaktipinta henkilöstöön tietenkin on olematon, mutta koneen etupäässä sillä on merkitystä.

 

Parin ikävän kokemuksen (2015) jälkeen aloin kiertää HK:hon mutkan kautta, Bangkok, Tsonkin (suomalaisen koulun kirjoitusasu), jne.  Mutta aiemmin tässä kuussa oli olosuhteiden takia pakko ajaa edestakainen suoralla. Tarjoilun aikataulutus on alkuvaihetta paremmin hanskassa, mutta henkilökunnalla ei ole "presenssiä", lätkivät kyllä tarjottimet ja lautaset asiakkaan eteen "konseptin" mukaan. Osalla englannin taito on huono, verrattuna esim Cathay Pacificin matkustamoihmisiin. Minulle osui purserin tehtävää hoitanut  service manageri, joka aloitti kolmasti lauseen  "Can I assist you in making your choice in...  ". Siis jotenkin kuin suoraan käsikirjasta. Käsikirjoittajallekin on ehkä maksettu huonosti, kun ei lauseita varioinut?  Hetken ajattelin, että mikähän apina tuo on. Anteeksi.. Kyllähän matalapalkatuilla  ihmisarvonsa on. Ja ovat itse pääomapiirien  uhreja, eli sen norjalaisen firman, kuten me asiakkaatkin. 

 

Sittemmin kiersin taas BKK:n kautta, ihan välttääkseni  epämukavan kokemuksen.  Mieluisan Finnair-palvelun jälkeen vaihto BKK:ssa oli raskas, odotuksineen - eikä jatkoyhtiö CX tarjoa suuressa loungessaan suihkuja. Korvikkeeksi päästävät sitten HK:ssa kuntoutukseen eli  Arrivals Loungeen, jos lippu Finnairilla HEL-BKK ollut etupäässä.  Vaikka rähjäännyin reissussa, kokonaisuus silti kannatti, ajattelin, kun vihdoin istuin  bussiin E23A HK:ssa.

 

Kansainvälisille  asiakkaille   kiertäminen Helsingin kautta  lienee  useimmiten rahansäästövalinta.  Eli  matkustamopalvelulla  ei ole asiakkuudelle merkitystä.  Ulkomaisilla markkinoilla  Finnairin yhteydet  Aasiaan ovat usein tarjouksista halvimpia, etenkin kaupungeista, joista on myös suoria yhteyksiä  Aasian kohteisiin.  Joten  Finnar ei ilmeisestsi ulkoistuksistaan  kärsi,  vain suomalainen matkustaja.  Ja  hänen äänensä  ei  Finnairin  mattokerroksiin saakka kuulu.

 

Ulkoistamissopimuksen  mukaan  koneessa  ei voi olla  lainkaan suomalaista henkilökuntaa.  Eli ei voi olla edes suomalaista purseria.  

 

Kaukoreittien  etupään palvelu  oli joskus  aikanaan  Finnairilla ihan  hallmark.  Nykyisin sillä  ilmeisesti  ole kaupallista merkitystä,  koska  siis  kansainväliset asiakkaat  joka tapauksessa  mieltävät  tulevansa halpakyytiin. 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Yleisesti ottaen aasialaiset lentoemännät ovat ystävällisempiä ja palvelualttiimpia kuin suomalaiset. Ilmeisesti Finnairin ulkoistetut ovat mannerkiinalaisia, joilla ei ole pitkältä ajalta kansainvälistä palvelukokemusta ja turvautuvat siksi tarkkaan ohjeistukseen. Tilanne on aivan toinen esimerkiksi Singapore Airlinesilla tai juurikin Cathey Pacificillä, kuten mainitsit.

Käyttäjän jniinisto kuva
Juhani Niinistö

Kantoneesia kyllä puhuvat. Vaihtuvuuden väitetään olevan suurta. Ilmeisesti palkallisesti HK:n ulkoistusmarkkinoiden alimpia tasoja. Singaporen reitin kerrotaan toimineen paremmin, mutta siitä ei itselläni ole mitään kokemusta näiltä vuosilta.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Jopa Z2n palvelu voittaa AYn. Ainoa huonompi palvelu on ollut Jetstarilla kuin Finskillä. Reitistä riippumatta.

Käyttäjän jniinisto kuva
Juhani Niinistö

Syyskuun lopulla päädyin (vastoin itselleni tekemää lupausta) tuolle HEL-HKG -nonstopille, ja economissa. Keskiviikonvastaisen yön meno meni nukkuessa, mutta paluuksi perjantaina jouduin ottamaan kesäkauden päivälennon. Platinakorttilaisen ainoan edun, eli yhden ilmaisen sektin, saaminen oli kinaamisen takana. Emäntä väitti minun jo sellaisen saaneen. En ollut. Muutakin, mutten jaksanut kirjoittaa. - Seuraava reissu BKK:n kautta.

(Viime viikolla Tegelin reitillä huomasin ilmaisjuoman kirjattavan matkustamopalvelun minulle uuteen kännykkäsövellukseen siinä heti asiakkaan juomansa saadessa. Hyvä.)

Toimituksen poiminnat