*

Päijänteen, Humberin ja Havelin rantojen väliltä Aiheita Suomesta, Kanadasta ja Saksasta.

Mainokset poistuvat taas Kanadan julkisesta radiosta -

Trudean hallituksen tuki julkiselle medialle poistaa nyt mainokset  CBC:n radiokanavilta. Harperin konservatiivihallitus (2006-2015) karsi CBC:n budjettia rankasti. Yhtiö joutui toistuviin supistuksiin ja lopulta turvautui  mainosten lähettämiseen radiossa.  Televisiossa CBC on joutunut käyttämään mainosrahoitusta aina.  

Suomea vedetään noin kymmenen vuotta  Kanadaa jäljessä. Sipilä-Bernerin hallitus on nyt  Harperin linjalla  suhteessaan Yleen.  Suomessa kuitenkin  Yle-laki on esteenä  suoralle  toiminnalle  valtion budjetin kautta.  Harperia motivoi neoliberaalisen katsomuksen ohella  uskonnollistaustainen vanhoillisuus. Arvoliberaalit toimittajat ärsyttivät pääministeriä ja hänen aatetovereitaan. Harperin tausta oli helluntaiherätyksessä.

Suomessa  arvokonservatiiviset paineet  Yleisradion suuntaan tulevat kaiketi enemmän perussuomalaisten suunnalta, toki myös kepun ja kokoomuksen piiristä.

Kanadassa  Trudeaun hallitus ilmoitti pian aloitettuaan 675:n miljoonan lisärahoituksesta  CBC:lle viiden vuoden aikana.

CBC olisi halunnut jatkaa mainosten lähettämistä  säilyttääkseen taloudellista liikkumavaraa.  Valvontaviranomainen CRTC  kuitenkin määräsi mainosten lopettamisen. Syynä se mainitsi myös sen, että CBC ei ole  investoinnut radioon, vaikka niin oli mainosrahoituksen alkaessa niin  luvannut.   Radion ykköskanavalla mainoksia ei lähetetty, Radio 2:ssa ja  ranskankielisellä musiikkikanavalla vain.  

Kanadan radiokentällä   CBC ei ole kovin aktiivinen kilpailija kaupallisten kanssa.  Konservatiivihallituksen vuosina kaupallinen klassisen musiikin kanava valitti  CBC:n klassisen kanavan haittaavan sen kuuntelijalukuja. CBC ohjeistettiinkin sitten heikentämään Radio 2:ta, sinne lisättiin mm world musicia.  Luvut putosivat, kuten tarkoitus.  Englanninkielien  Radio 1 vastaa  Suomen Ylen radion ykköskanavaa lähinnä uutisten ja taustoittavien ohjelmien osalta, mutta  ei ole kulttuurikanava. Se tehtävä on enemmännkin Radio 2:lla. Asetelma muistuttaa Suomen tilannetta  jonnekin 80-luvun alkuun saakka,  silloisia  kanavia  yleisohjelma ja rinnakkaisohjelma.  Ranskankieliset kanavat sitten Montrealista  erikseen.

http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/cbc-to-stop-playing-ad...

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Televisiossa CBC on joutunut käyttämään mainosrahoitusta aina.

Onko niin, että CBC:llä on lakisääteisiä tehtäviä, joista se ei olisi pystynyt suoriutumaan ilman mainosrahoitusta? Vai olisiko kyseessä sittenkin yhtiön valinta, koska se on mahdollistanut laajemman toiminnan? The Globe and Milin artikkelissa CBC sanoo tarvitsevansa [radion] mainostuloja rahoittaakseen palvelunsa, mutta siitä ei käy ilmi onko noiden palveluiden tuottamiselle jokin pakko.

Käyttäjän jniinisto kuva
Juhani Niinistö

CBC:n koko toiminnan rahoittaminen budjetista lienee mahdoton ajatus sekä liberaaleille että konservatiiveille. Lakivelvoitteena CBC:llä on palvelu koko maahan, myös hyvin harvaanasuttuun pohjoiseen. Television puolella mainoksia on ollut kai ihan "alusta saakka". Lupamaksujärjestelmää ei ole ollut koskaan. CBC:n profiiliero televisiotoiminnassa kaupalliseen (CTV) on kaventunut koko ajan ja on nykyisin aika olematon.

Mainokseton televisiokanava Ontariossa on TV Ontario (TVO.org). Se ei lähetä vars uutisia, erilaisia pitkän formaatin ajankohtaisohjelmia kyllä. TVO edustaa rajantakaista public television -ideologiaa ja ottaa vastaan myös yleisön lahhjoitusvaroja. TVO ei joutunut Harperin hampaisiin, koska sitä rahoittaa provinssi, olisikohan jotain 30 mil CAD vuodessa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Kiitos mielenkiintoisesta lisätiedosta. Reagoin siis lähinnä tuohon "joutunut"-sanaan, kun näytti siltä että olisivat itse asiassa halunneet jatkaa radiossakin. Minulle syntyi kuva, että CBC on halunnut käyttää mainosrahoitusta mahdollistaakseen lakisääteistä velvoitetta laajemman toiminnan.

Toimituksen poiminnat